WEBINARIA

Serdecznie zapraszamy na dwa ciekawe webinaria, które odbędą się tuż po Świętach! Liczymy na Waszą obecność.
„Rozwiązywania zadań z mistrzyniami”
Webinarium 2

Czas i miejsce: wtorek, 28.XII.2021, 14.00 – 15.30, transmisja na kanale https://www.youtube.com/…/MAPMistrzostwawAlgorytmiceiPr…

Link bezpośredni: https://youtu.be/8Xhr3qSWiXA

Mistrzynie:
Medalistki I Europejskiej Olimpiady Informatycznej Dziewcząt – EGOI 2021
– Zuzanna Ossowska, uczennica III LO im. Marynarki Wojennej w Gdyni
– Jadwiga Świerczyńska, uczennica III LO im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu, obecnie studentka Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego
– Wiktoria Rozkosz, uczennica XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie
 
Prowadzenie:
– Alicja Kluczek, studentka, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki, Uniwersytet Warszawski
W dniach 14-19 czerwca 2021 roku odbyła się I Europejska Olimpiada Informatyczna Dziewcząt, która została zorganizowana przez Szwajcarię. Niestety, z powodu pandemicznej sytuacji, zawody rozegrano w systemie zdalnym. W zawodach, oprócz wyżej wymienionych, wzięła jeszcze udział Elżbieta Łabaj – wówczas była uczennicą klasy ósmej Szkoły Podstawowej nr 114 im. Arkadego Fiedlera w Krakowie. Polki spisały się znakomicie. Jadwiga Świerczyńska i Zuzanna Ossowska zdobyły złote medale, Wiktoria Rozkosz – srebrny medal, a nasza najmłodsza uczestniczka Elżbieta Łabaj – brązowy medal. Alicja Kluczek była opiekunką naszej reprezentacji. Alicja jest finalistką XXVI Olimpiady Informatycznej oraz reprezentantką Uniwersytetu Warszawskiego w konkursach w programowaniu zespołowym. Na co dzień odpowiada za systemy informatyczne Olimpiady Informatycznej.
Podczas webinarium Alicja, Zuzanna, Jadwiga i Wiktoria opowiedzą o EGOI 2021 i przedstawią wybrane zadania z tych zawodów wraz z rozwiązaniami.
 
„Spotkania z informatyką”
Wykład 2:
Tytuł: Rozwiązywanie gier przez propagację wsteczną
Wykładowca: dr hab. Jakub Pawlewicz

Czas i miejsce: wtorek, 28.XII.2021, 16.00 – 17.30, transmisja na kanale: https://www.youtube.com/…/MAPMistrzostwawAlgorytmiceiPr…

Link bezpośredni: https://youtu.be/BDUtT83M-OU
 
Streszczenie: Niektóre gry, zamiast się silić na skomplikowane algorytmy grające z przeszukiwaniem drzewa gry i heurystykami oceniającymi (np. z użyciem sieci neuronowych), możemy rozwiązać ustalając teoretyczną wartość gry dla każdego stanu, przez przeglądanie stanów wstecz. Od końcowych do początkowych. Takie podejście nazywa się propagacją wsteczną.
Pokażemy zastosowanie propagacji wstecznej do gier z pełną informacją – deterministycznych (szachy, warcaby, gra w karty Pan), jak też do gier z elementami losowości (2048, Superfarmer autorstwa Karola Borsuka).
 
O wykładowcy: Jakub Pawlewicz jest adiunktem w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego. W swojej pracy naukowej zajmuje się uczeniem maszynowym oraz metodami sztucznej inteligencji w programach grających. Jakub trzykrotnie był laureatem Olimpiady Informatycznej. Zdobył złoty i srebrny medal Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej.
W latach 2011-2018 pracował z zespołem z University of Alberta nad programem do gry połączeniowej Hex. W wyniku powstały programy MoHex 2.0, MoHex3HNN, które wygrywały olimpiadę programów grających (Computer Olympiad) w latach 2013-2018. Współpraca doprowadziła również do rozwiązania gry na planszy 9×9